Karnagyunk, Dr. Krasznai Gáspár 

 Krasznai Gáspár

Dr. Krasznai Gáspár KÓTA-díjas karnagy 1981. szeptember 30-án született Kolozsváron. Zongora- és zeneelméleti tanulmányait hét évesen kezdte szülővárosában előbb magánúton, Hintós Dianánál, majd a Zenelíceumban Kovács Árpád és Buzás Pál zongora osztályaiban. Középiskolai tanulmányait a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium szolfézs-zeneelmélet tanszakán folytatta Igó Lenke csoportjában.

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem ének-zenetanár és karvezető, valamint zeneelmélet tanár szakának 2006-ig volt hallgatója. Vezénylés főtárgy tanára dr. Jobbágy Valér és dr. Horváth Gábor, zeneelmélet főtárgy tanára pedig dr. Komlós Katalin volt. Mindkét szakon kitüntetéses, „vörös”-diplomát szerzett. Szakdolgozatát a karvezetésen Egyházi és színpadi művek kölcsönhatása Giuseppe Verdi művészetében, a zeneelmélet tanári szakon pedig Az álarcosbál hangnemi, harmóniai és ritmikai rejtelmei címmel írta, előbbit dr. Batta András, utóbbit pedig dr. Mohay Miklós konzulensi irányításával.

Doktori címét 2023-ban szerezte meg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Doktori Iskolájában dr. Kollár Éva és dr. Kamp Salamon karvezetés doktori programjában. Giuseppe Verdi énekkar kezelési újításai című disszertációját dr. Batta András konzulensi irányításával írta, melynek témájában kutatásokat végzett a milánói Scala archívumában, a milánói Giuseppe Verdi konzervatórium, valamint a milánói zsidó hitközség könyvtárában.

 

1998 februárjától, tízedik osztályos kora óta zongorakísérője, 2006 januárjától másodkarnagya, 2010 májusától pedig a Budaörsi Sapszon Ferenc Kórus vezető karnagya. Vezetésével az együttes vendégszerepelt Németországban, Spanyolországban, Moldáviában, Tordaszentlászlón, Kolozsváron, Nagyváradon, Mosonmagyaróváron, Tatabányán, Révkomáromban, Piliscsabán, Esztergomban, Kisújfalun és rendszeresen fellép a Zeneakadémián, a Nemzeti Galériában, a Bárdos Lajos Zenei Hetek programjain, valamint Budaörs jelentősebb ünnepi eseményein és helyszínein. Az énekkar lelkes tagjaiból alakult alkalmi kamarakórus 2018 októberében a Moldávia fővárosában, Kisinyovban tartott A ruginit frunza din vii nemzetközi minősítő kórusfesztiválon EZÜST oklevélben részesült, a Chorus Inside International szervezésében 2019 júniusában a spanyolországi Lloret de Marban ARANY, majd 2019 decemberében Budapesten EZÜST minősítést érdemelt ki. 2020 decemberében a Christmas Inside Rome online fesztiválon ARANY oklevelet szerzett, karnagya, Krasznai Gáspár pedig a FESZTIVÁL LEGJOBB KARNAGYA címet nyerte el. 2021 áprilisában a Moscow Sounds nemzetközi online fesztiválon a kórus 8,3-as osztályzattal – az elérhető 10-ből – II. díjas besorolást ért el. 2023 júniusában a bosznia-hercegovinai Tuzla városában megrendezett Lege Artis nemzetközi kórusversenyen 79,28 ponttal – az elérhető 100-ból – III. díjas oklevelet nyert, karnagyát, Krasznai Gáspárt pedig a FESZTIVÁL LEGJOBB KARNAGYA címmel tüntették ki.

2006-tól a budapesti Madách Imre Gimnázium ének-zenetanára és karvezetője. Vezetésével a gimnázium énekkara fellépett Németországban, Spanyolországban, Rómában, Brüsszelben, Fóton, Kolozsváron, Gyulán, Temerinben, Budaörsön és Mosonmagyaróváron. A magyar fővárosban hallhatták énekét a Nemzeti Galériában, a Nemzeti Múzeumban, a Zeneakadémián, a Művészetek Palotájában, a Magyar Zene Házában, az Erkel, a Madách és a Pesti Magyar Színházban, a Várkert Bazárban, a fasori evangélikus és a református templomban, a Budai Ciszterci Szent Imre és az Árpád-házi Szent Erzsébet Plébániatemplomban. Az énekkar több ízben volt vendége az Operaház Diótörő Fesztiváljának, valamint a Bach Mindenkinek Fesztivál programjainak, egy alkalommal pedig a Magyar Katolikus Rádió Zeneközelben című műsorának is. A Madách Gimnázium Énekkara 2013-ban a Gyulai Erkel Diákünnepeken II. helyezésben részesült. Az Éneklő Ifjúság Gimnáziumi Kórusok Minősítő Hangversenyén 2009-ben ARANY, 2011-ben EZÜST, 2015-ben ARANY, 2017-ben és 2023-ban pedig ARANY DIPLOMÁVAL minősítésben részesült. 2022 novemberében a Kodály Zoltán IX. Magyar Kórusversenyen 38,1 ponttal – az elérhető 50-ből – EZÜST oklevelet, valamint a Kodály Társaság különdíját nyerte el. Hat egymást követő évben szerzett ARANY minősítést a Chorus Inside International nemzetközi minősítő kórusfesztiválon: 2018-ban Budapesten, 2019-ben Rómában, 2020-ban – a járvány miatt – az online térben, 2021-ben ismét Rómában, 2022-ben és 2023-ban pedig a katalóniai Lloret de Marban. A 2022. évi spanyolországi versenyen a gimnázium énekkarából alakult szóló kvartett és népdalkör is megmérettette magát: előbbi ARANY, utóbbi pedig EZÜST minősítésben részesült. Az énekkar 2023-ban kategóriagyőzelmet is aratott Lloret de Marban. Valamennyi külföldi eseményen egyedüli együttesként képviselte Magyarországot és a magyar kóruskultúrát. Karnagyukat, Krasznai Gáspárt pedig a nemzetközi zsűri 2020-ban, 2021-ben és 2023-ban is a FESZTIVÁL LEGJOBB KARNAGYA díjban részesítette.

2013 júniusától a Magyar Örökség Díjas, 1912-ben alapított Fővárosi Énekkar karnagya. Vezetése alatt az együttes vendégszerepelt Spanyolországban, Olaszországban, Moldáviában, Győrben, Mosonmagyaróváron, Tatabányán, Révkomáromban, Piliscsabán, Nagyváradon, Tordaszentlászlón, Kolozsváron, valamint a Váci Székesegyházban. A fővárosban hallhatták énekét a Nemzeti Galériában, a Zeneakadémián, a Stefánia Palotában, a Duna Palotában, az Erkel színházban, a Deák téri evangélikus templomban, a Szent Rita, az Árpád-házi Szent Erzsébet, a Szent József, a budai Ciszterci Szent Imre, valamint az Avilai Nagy Szent Teréz plébániatemplomban, továbbá a Bárdos Lajos Zenei Hetek, a Cantate Budapest és az Ars Sacra Fesztivál programjain. 2017 decemberében Budapesten, 2018 júniusában pedig az olaszországi Chietiben megrendezett Chorus Inside nemzetközi minősítő kórusfesztiválon ARANY oklevélben részesült. 2018 októberében a Moldva fővárosában, Kisinyovban tartott A ruginit frunza din vii, majd 2019 júniusában a spanyolországi Lloret de Marban a Chorus Inside Spain nemzetközi minősítő kórusfesztiválon EZÜST oklevelet kapott. 2023 júniusában a bosznia-hercegovinai Tuzla városában megrendezett Lege Artis nemzetközi kórusversenyen 94,17 ponttal – az elérhető 100-ból – I. díjas oklevelet és EZÜST plakettet nyert, karnagyát, Krasznai Gáspárt pedig a nemzetközi zsűri a FESZTIVÁL LEGJOBB KARNAGYA címmel tüntette ki.

Krasznai Gáspár a 2022. évi Magyar Kultúra Napja alkalmából rangos elismerésben részesült. A Magyar Kórusok, Zenekarok és Népzenei Együttesek Szövetsége (KÓTA) KARNAGY kategóriában KÓTA-DÍJ kitüntetést adományozott neki a három kórusa (Fővárosi Énekkar, a Budaörsi Sapszon Ferenc Kórus és a Madách Gimnázium Énekkara) élén elért kiemelkedő sikereiért, a példaértékű karnagyi és tanári munkájáért.

2005-től rendszeres zongorakísérője, oratorikus művekben pedig continuo játékosa a Budapesti Monteverdi Kórusnak. Kollár Éva vezénylete alatt a hazai koncerteken túl kísérte a kórust többek között franciaországi, olaszországi, ausztriai, felvidéki és erdélyi turnéjain is. Vezényletével 2023 decemberében a Rómában megrendezett Chorus Inside Advent nemzetközi minősítő kórusfesztiválon ARANY minősítést nyert a kórus.

2015-től rendszeres zongorakísérője a Marosszéki Kodály Zoltán Gyermek- és Ifjúsági Kórusnak. Közreműködésével az évek során Czakó Gabriella és Nagy Éva Vera karnagyok vezényletével Szovátán kívül koncerteztek Budapesten, Arezzóban, Firenzében és Hamburgban.

2022 októberétől a Nagyváradi Partiumi Egyetem magánének tanszékének korrepetítor tanára. Zenei vezetésével és zongorás közreműködésével az egyetem hallgatói 2023 januárjában Szegeden, októberében pedig Szentegyházán, Gyimesközéplokon, Kézdivásárhelyen, valamint Gyergyóremetén adták elő Kacsóh Pongrác János vitéz daljátékának ez alkalmakra összeállított keresztmetszetét.

Az 1996/1997. tanévben a kolozsvári Szent Mihály templomban végzett orgona kísérői és continuo feladatokat Magyari Zita karnagy irányítása alatt.

1998-tól 2001-ig, középiskolás évei alatt a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium énekkarának korrepetítora volt Ugrin Gábor vezetése alatt, továbbá rendszeresen kísérte a magánének tanszak, elsősorban Fekete Mária tanszakvezető tanár diákjait Bán Melitta szakmai irányítása mellett.

1998-tól 2012-ig az Ugrin Gábor vezette Ifjú Zenebarátok Kórusának korrepetítora volt.

2000-től 2005-ig zongorakísérői és szólamvezetői munkát végzett a néhai Sapszon Ferenc vezette Szlovákiai Magyar Pedagógusok Vass Lajos Kórusánál.

2002-től 2006-ig Jakubowska Anna zongorakísérőjeként rendszeres fellépője volt a Krakkói Magyar Ház március 15-i ünnepi hangversenyeinek.

2003-tól 2007-ig az Embey-Isztin Gabriella vezette Kismarosi Római Katolikus Templom Szent Margit Énekkarának másodkarnagya volt. Vezényletével a kórus vendégszerepelt Ausztriában és Svájcban, valamint ünnepi szentmisén szolgált többek közt a Budavári Mátyás templomban.

2004-től több alkalommal korrepetítora volt Laki Krisztina budapesti magánének mesterkurzusainak.

2005-ben korrepetítora és aktív résztvevője volt a sárospataki oratóriumvezénylési kurzusnak a svájci Hansreudi Kampfen és Farkas András vezetése alatt. Ugyanebben az évben az Esztergomi Nemzetközi Monteverdi Kórusfesztivál korrepetítora volt Kollár Éva és Simon Carrington vezetése alatt.

A Francia Televízió 2005-ben Bartók Béláról készített filmjében zongorakísérőként szerepelt.

A 2005/2006. tanévben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Budapesti Tanárképző Intézetének magánének tanszékén korrepetítorként tanított Maria Teresa Uribe osztályában.

2006-ban, ötödéves zeneakadémistaként III. díjat nyert a Lantos Rezső fiatal karvezetők országos versenyén.

2006-tól éves rendszerességgel korrepetítora volt Michael Dittrich budapesti karmester kurzusainak.

2009-től éves rendszerességgel a Nemzetközi Nyári Kórusakadémia korrepetítora volt Farkas András, Peter Broadbent, Volker Hempfling, valamint Szabó Sipos Máté oratórium vezénylési műhelyében.

2009-től 2013-ig a Kolozsvári Állami Magyar Opera Ének-zeneóra az operában leckeelőadás sorozatának vezető előadója volt.

2012 októberétől a Magyar Állami Operaház Szabadságra hangolva családi nyílt napjának előadója, 2013 márciusától az Operakaland, középiskolás diákoknak szóló operaismereti programja pedagógiai anyagának szerkesztője, 2013 szeptemberétől a premiereket megelőző Hangoló sorozatának, 2016 áprilisától pedig az OperAkadémia programjának előadója volt. Ez idő alatt éveken át korrepetítori munkát végzett az Operaház énekkari művészeinek magánének óráin és házi koncertjein Tordai Éva szakmai műhelyében.

2014-től a Budaörsi Sapszon Ferenc Kórusnak és a budaörsi Vivaldi művészeti iskola tanári kamarazenekarának, a „Souvenirs” együttesnek Antonio Vivaldi számos egyházi művét, valamint Kacsóh Pongrác Szent Rozália misetöredékének ősbemutatóját vezényelte.

2015-ben korrepetítora volt a pécsi Europa Cantat nemzetközi kórusfesztiválnak.

2016-ban a Zeneakadémia doktoranduszaként Salzburgban aktív résztvevője volt Czifra János karnagyi kurzusának.

2016 októberében az általa vezetett három énekkar, énekes szólisták, színművészek és hangszeresek közreműködésével Neszlényi-Pfeiffer Judit Cantata in memoriam 1956 című kantátájának teljes terjedelmű, magyar nyelvű ősbemutatóját vezényelte.

2018 novemberében az örmény-svájci kortárs zeneszerző, Haig Vartan VI. Symphonia-Suite lyrique „Hungarahay” című művének ősbemutatóját vezényelte a Benczúr Házban a budaörsi „Souvenirs” kamarazenekarnak.

A HBO 2022 tavaszán bemutatott A besúgó című film sorozatában a karvezető szerepét alakította.

2023-ban korrepetítora volt Pitti Katalin Erkel színházi magánének mesterkurzusának.

Az évek során zongorakísérőként és oratorikus művek continuo játékosaként alkalmanként együtt dolgozott még a felsorolt együtteseken kívül – a teljesség igénye nélkül – a Budapesti Ifjúsági Kórussal (Gerenday Ágnes), a Budapesti Akadémiai Kórustársasággal (Hollerung Gábor), a Prelude Kórussal (Kabdebó Sándor), a Kőbányai Szent László Kórussal (Varsányi István), a Szent Rita Kórussal (Besenyei Éva), a XVII. Kerületi Liszt Ferenc Vegyeskarral (Menyhártné Barna Zsuzsanna), az Ensemble Vocal du Brabant Wallonnal (Charlotte Messiaen), valamint egy alkalommal a Debreceni Csokonai Színház énekkarával és szólistáival. Korrepetítorként számos énekművésszel dolgozott, melyek közül az akár teljes szerepek betanítása miatt is kiemelendő – a teljesség igénye nélkül – Pintér Edina, Ferencz Lina és Bretz Gábor. A közelmúltban gyakori volt az együttműködése Molnár Leventével, kórusok terén pedig a révkomáromi Concordia Vegyeskarral (Stubendek István), valamint a Kőbányai Szent László Kórussal (Somogyváry Ákos).

Számos oratorikus és operai produkció előkészítése során látott el korrepetítori munkát, melyek közül említésre méltó – a teljesség igénye nélkül – Humperdinck: Jancsi és Juliska (Művészetek Palotája), Erkel Ferenc: Bánk bán (Debreceni Csokonai Színház), Mozart: Don Giovanni (Törökbálint, Keszthely), Verdi: Az álarcosbál II. felvonás, Monleone és Mascagni: Parasztbecsület (Zeneakadémia), Kacsóh Pongrác: János vitéz (Nagyváradi Partiumi Egyetem), Beethoven: IX. szimfónia IV. tétel, Rossini: Kis ünnepi mise, Bruch: Moses, Verdi: Requiem, Kodály Zoltán: Székelyfonó (Budapesti Ifjúsági Kórus, Akadémiai Kórustársaság), Haydn: A teremtés, Mozart: Requiem, Orff: Carmina burana, Kodály Zoltán: Psalmus hungaricusBudavári Te Deum (Ifjú Zenebarátok Kórusa), Händel: A Messiás, Schubert: Asz-dúr és Esz-dúr miseStabat mater (Bartók Konzervatórium), Mozart: Koronázási mise, Fauré: Requiem (Monteverdi Kórus).

Ismeretterjesztő, pedagógiai és zenetudományi előadásait hallhatták – a teljesség igénye nélkül – a József Attila Szabadegyetemen, a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen, az Erzsébetvárosi Pedagógiai Napokon, a Magyar Kórusok, Zenekarok és Népzenei Együttesek Országos Szövetségének (KÓTA) és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem továbbképzésein, a Magyar Állami Operaház Verdi fesztiválján, a Magyar Katolikus Rádió Zeneközelben című műsorában, a Marosszéki Kodály Zoltán Gyermek- és Ifjúsági Kórus táboraiban Szovátán, a felvidéki Ung-vidéki Zenei Napok keretében Bodrogszerdahelyen és Királyhelmecen, a gyulai Erkel napokon, a Kodály-év, majd a Romániai Magyar Dalosszövetség 100 éves évfordulójára rendezett konferenciákon Kolozsváron, valamint különböző iskolai ünnepi rendezvényeken.

Tudományos publikációi többek közt a Magyaróra, a Parlando, a Művelődés és a ZeneSzó szakmai folyóiratokban, valamint Az erdélyi magyar kóruskultúra a Románia Magyar Dalosszövetség védnöksége alatt című centenáriumi kötetben jelentek meg.